14 Oktober 20:00 uur

Woman at war

IJsland, 2018, 101 min.

Woman at War is een drama vol tegenstellingen en gortdroge humor. Een heerlijke, originele, komische, wat absurdistische film met prachtige scènes in de fraaie IJslandse landschappen. De hoofdpersoon, Halla, is een bijna 50-jarige vrouw die ten strijde trekt tegen de vervuilende aluminiumindustrie in IJsland. Ze is het stadium van eindeloos praten over milieumaatregels voorbij. Haar woede richt zich op de buitenlandse investeringen in deze industrie. Dat gaat volgens haar ten koste van de mooie, ongerepte natuur. Ze komt in actie… en hoe! De autoriteiten maken jacht op de mensen die achter de sabotage-acties, het opblazen van hoogspanningsmasten, staan. Het ligt buiten hun voorstellings-vermogen dat het om een vrouw als Halla gaat. De vrouw die het dorpskoortje dirigeert en bezig is met een langdurige procedure om een kind te adopteren. Vandaag de dag zijn milieu-activisten niet uit het nieuws weg te denken. Regisseur Benedict Erlingsson (ook regisseur van ‘Of horses and man’) maakt er echter een tijdloos, bijna mythisch drama van, waarbij muzikanten een soort muzen van Halla zijn.

Uit de pers > VPRO-Cinema: ‘De toon van de film is knap getroffen: Absurdistisch staat ontroering en diepgang niet in de weg.’ Volkskrant: ‘Actrice Haldóra Geirhardsdótter is even charismatisch als ferm in de hoofdrol’. 
Bekijk trailer

Duitsland/Italië, 2019, 188 min.

De film Werk ohne Autor is gebaseerd op het leven van beeldend kunstenaar Gerhard Richter die in 1961 van Oost- naar West-Duitsland vlucht. Regisseur Florian Henckel von Donnersmarck (Das Leben der Anderen) legt daarin de focus bij kunst die het ongerijmde niet uit de weg gaat. De film begint in 1937 in de omgeving van Dresden. De jonge tante Elisabeth bezoekt met haar artistiek begaafde neefje Kurt Barnert een museum, waar de rondleider propaganda maakt voor het saneren van Entartete-Kunst. Maar tante zegt: “Nie wegsehen, Kurt…”. Als de nazi’s zijn jonge tante later gevangennemen en met een simpel kruisje elimineren in het kader van hun euthanasieprogramma voor geesteszieken, raakt dat Kurt tot in de ziel. Na de oorlog leert hij op de kunstacademie in Dresden de modestudente Ellie Seeband kennen. Ze worden verliefd maar Ellie’s vader ziet Kurt liever gaan dan komen. Dat dit te maken heeft met het dubieuze oorlogsverleden van schoonpapa, is Kurt niet bekend. Samen met Ellie ontvlucht hij de benauwenis van het opgelegde Oost-Duitse communisme. In Düsseldorf ontdekt Kurt de vrije kunsten en komt er ruimte in zijn werk voor de realiteit van het toeval. Onvoorzien blijft dat ook voor zijn schoonvader, arts in nazitijd Carl Seeband, niet zonder gevolg.

Bekijk trailer 1

Bekijk trailer 2

4 november 20:00 uur

Werk ohne Autor

25 november 20:00 uur

1917

Verenigd Koninkrijk, 2019, 119 min.

“Time is the enemy”
Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.

Bekijk trailer 

Zweden, 2014, 101 min.

Opvolger van Songs from the Second Floor (2000) en You the Living (2007) – wat de regisseur zelf  ‘a trilogy about being a human being’ noemt. In dit met gevoel voor detail gemaakte drama laat regisseur Roy Andersson de ­camera op afstand het levensgehannes van een groot aantal personages observeren, vaak met een prettig absurdistisch effect

A Pigeon bevat 37 korte vignetten, want Andersson, die voor de trilogie jarenlang commercials maakte, zoomt graag in op geïsoleerde momenten. Het grotere geheel zal de kijker er zelf bij moeten verzinnen. Hoewel de vignetten schokken en prikkelen, is Anderssons wapen niet boosheid of verontwaardiging, maar humor. Ieder vignet is even droogkomisch als absurdistisch. Andersson lacht om de mens. Niet uit hatelijkheid, maar uit mededogen.

Bekijk trailer 1

Bekijk trailer 2

16 december 20:00 uur

A pigeon sat on a branch reflecting on existence

6 januari 20:00 uur

Parasite

Zuid Korea, 2019, 131 min.

De werkloze Ki-taek en zijn gezin leven in een krappe woning een arm bestaan. Ze raken bijzonder gefascineerd door de rijke familie Park en zien mogelijkheden om van hun luxueuze bestaan te profiteren.

Het gezin probeert langzaam maar zeker zijn intrede te doen tot het leven van de familie en heeft daarbij geen moeite met een paar leugentjes om eigen bestwil. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden.

Parasite was zes keer genomineerd voor een Oscar en verzilverde er vier, waaronder die voor Beste Film en Beste Regisseur. Nooit eerder won een niet-Engelstalige film de prijs voor Beste Film.

“Een meesterwerk” ★★★★★ Volkskrant

“Messcherpe zwarte komedie” ★★★★★ NRC

“Fantastisch” ★★★★★ Trouw

“Scherpe satire, zwarte comedy, horror-­light, drama: Parasite is het allemaal.” – de Filmkrant

Bekijk trailer 

Canada/Verenigde Staten – 2019 – 109min

Onder het onheilspellende geluid van de misthoorn zetten een voormalige houthakker en de vuurtorenwachter voet aan wal. De komende vier weken beheren ze de vuurtoren op een afgelegen altijd grauw eilandje in het 19de Zeeuwse New England. Slopend werk, guur weer en met niemand anders gezelschap als elkaar en elkaars irritante eigenaardigheden, opgekropte wrok en ontluikende haat.Twee vuurtorens wachters proberen bij zinnen te blijven terwijl ze werken op een mysterieus eiland.

Volkskrant: Schrijver en regisseur Robert Eggers schiet raak met The Lighthouse, dat met één locatie en twee weergaloze personages een complete, ziltige hel oproept. Vooral in de gespannen avondscènes leveren Willem Dafoe en Robert Pattinson hun tour de force.

IMDB: A superbly made film about madness…

Bekijk trailer 

27 januari 20:00 uur

The Lighthouse

17 februari 20:00 uur

????

Duitse film met inleiding door Maarten Mulderije (nadere info volgt) 

Noorwegen – 2019 – 123 min.

Een film gebaseerd op de veel bekroonde roman “Paarden Stelen” van de Noor Per Petterson. Out stealing horses begint in november 2019, vlak voor het nieuwe millennium. De gepensioneerde Trond (Stellan Skarsgard) gaat, na het verlies van zijn vrouw, terug naar het dorp in Noorwegen waar hij is opgegroeid. Hij trekt zich in alle eenzaamheid terug. Op een avond komt hij z’n buurman Lars tegen die hij tientallen jaren niet heeft gezien. Door Lars herleeft Trond de zomer van 1948, hij was toen vijftien jaar. Het was de zomer waarin hij paarden stal, maar ook de zomer van een tragisch ongeluk, Tronds eerste verliefdheid en de zomer dat de geheimen van zijn vader aan het licht kwamen. De film bevat mistroostige momenten, maar is oprecht ontroerend.

De prachtige beelden van de Noorse natuur zijn zeer indrukwekkend. De bossen, de weiden, het waterlandschap kleuren de film op prachtige wijze in en zorgen voor een melancholieke sfeer. Op het Filmfestival van Berlijn kreeg de film een prijs voor het camerawerk.

Out stealing Horses is een poëtische en gevoelige film met uitgebreide flashbacks. Als zijn blote voeten op de houten planken zet, denkt hij terug aan de eerste keer dat hij dat in zijn jeugdjaren deed. Dit soort details maakt het een uiterst zintuiglijke film. Trond leert nu de les die zijn vader hem als jongen mee gaf, “We kiezen zelf wanneer het pijn doet.” Out stealing Horses is een aangrijpende levenskroniek.

Bekijk trailer 

10 maart 20:00 uur

Out stealing horses

31 maart 20:00 uur

????

Film met inleiding  door Charles P Goldschmit (spoken word)
Nadere informatie volgt

Zambia/Verenigd Koninkrijk, 2018, 93 min.

Eigenzinnig speelfilmdebuut van de in Zambia geboren en in Groot-Brittannië opgegroeide Rungano Nyoni. Over een negenjarig meisje uit een Zambiaans dorpje dat van hekserij wordt beschuldigd en naar een heksenkolonie wordt verbannen. Een sober ogende, magisch-realistische satire die met krachtige, poëtische beeldtaal een hartverscheurend hedendaags sprookje vertelt over het aan de ketting leggen van een vrije geest. Nyoni verbeeldt dat met een prachtige metafoor, door de heksen met wapperende lange linten te verankeren aan levensgrote klossen.

Bekijk trailer

21 april 20:00 uur

I am not a witch

IJsland, 2018, 101 min.

Woman at War is een drama vol tegenstellingen en gortdroge humor. Een heerlijke, originele, komische, wat absurdistische film met prachtige scènes in de fraaie IJslandse landschappen. De hoofdpersoon, Halla, is een bijna 50-jarige vrouw die ten strijde trekt tegen de vervuilende aluminiumindustrie in IJsland. Ze is het stadium van eindeloos praten over milieumaatregels voorbij. Haar woede richt zich op de buitenlandse investeringen in deze industrie. Dat gaat volgens haar ten koste van de mooie, ongerepte natuur. Ze komt in actie… en hoe! De autoriteiten maken jacht op de mensen die achter de sabotage-acties, het opblazen van hoogspanningsmasten, staan. Het ligt buiten hun voorstellings-vermogen dat het om een vrouw als Halla gaat. De vrouw die het dorpskoortje dirigeert en bezig is met een langdurige procedure om een kind te adopteren. Vandaag de dag zijn milieu-activisten niet uit het nieuws weg te denken. Regisseur Benedict Erlingsson (ook regisseur van ‘Of horses and man’) maakt er echter een tijdloos, bijna mythisch drama van, waarbij muzikanten een soort muzen van Halla zijn.

Uit de pers > VPRO-Cinema: ‘De toon van de film is knap getroffen: Absurdistisch staat ontroering en diepgang niet in de weg.’ Volkskrant: ‘Actrice Haldóra Geirhardsdótter is even charismatisch als ferm in de hoofdrol’. 
Bekijk trailer

Duitsland/Italië, 2019, 188 min.

De film Werk ohne Autor is gebaseerd op het leven van beeldend kunstenaar Gerhard Richter die in 1961 van Oost- naar West-Duitsland vlucht. Regisseur Florian Henckel von Donnersmarck (Das Leben der Anderen) legt daarin de focus bij kunst die het ongerijmde niet uit de weg gaat. De film begint in 1937 in de omgeving van Dresden. De jonge tante Elisabeth bezoekt met haar artistiek begaafde neefje Kurt Barnert een museum, waar de rondleider propaganda maakt voor het saneren van Entartete-Kunst. Maar tante zegt: “Nie wegsehen, Kurt…”. Als de nazi’s zijn jonge tante later gevangennemen en met een simpel kruisje elimineren in het kader van hun euthanasieprogramma voor geesteszieken, raakt dat Kurt tot in de ziel. Na de oorlog leert hij op de kunstacademie in Dresden de modestudente Ellie Seeband kennen. Ze worden verliefd maar Ellie’s vader ziet Kurt liever gaan dan komen. Dat dit te maken heeft met het dubieuze oorlogsverleden van schoonpapa, is Kurt niet bekend. Samen met Ellie ontvlucht hij de benauwenis van het opgelegde Oost-Duitse communisme. In Düsseldorf ontdekt Kurt de vrije kunsten en komt er ruimte in zijn werk voor de realiteit van het toeval. Onvoorzien blijft dat ook voor zijn schoonvader, arts in nazitijd Carl Seeband, niet zonder gevolg.

Bekijk trailer 1

Bekijk trailer 2

Verenigd Koninkrijk, 2019, 119 min.

“Time is the enemy”
Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.

Bekijk trailer 

Zweden, 2014, 101 min.

Opvolger van Songs from the Second Floor (2000) en You the Living (2007) – wat de regisseur zelf  ‘a trilogy about being a human being’ noemt. In dit met gevoel voor detail gemaakte drama laat regisseur Roy Andersson de ­camera op afstand het levensgehannes van een groot aantal personages observeren, vaak met een prettig absurdistisch effect

A Pigeon bevat 37 korte vignetten, want Andersson, die voor de trilogie jarenlang commercials maakte, zoomt graag in op geïsoleerde momenten. Het grotere geheel zal de kijker er zelf bij moeten verzinnen. Hoewel de vignetten schokken en prikkelen, is Anderssons wapen niet boosheid of verontwaardiging, maar humor. Ieder vignet is even droogkomisch als absurdistisch. Andersson lacht om de mens. Niet uit hatelijkheid, maar uit mededogen.

Bekijk trailer 1

Bekijk trailer 2

Zuid Korea, 2019, 131 min.

De werkloze Ki-taek en zijn gezin leven in een krappe woning een arm bestaan. Ze raken bijzonder gefascineerd door de rijke familie Park en zien mogelijkheden om van hun luxueuze bestaan te profiteren.

Het gezin probeert langzaam maar zeker zijn intrede te doen tot het leven van de familie en heeft daarbij geen moeite met een paar leugentjes om eigen bestwil. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden.

Parasite was zes keer genomineerd voor een Oscar en verzilverde er vier, waaronder die voor Beste Film en Beste Regisseur. Nooit eerder won een niet-Engelstalige film de prijs voor Beste Film.

“Een meesterwerk” ★★★★★ Volkskrant

“Messcherpe zwarte komedie” ★★★★★ NRC

“Fantastisch” ★★★★★ Trouw

“Scherpe satire, zwarte comedy, horror-­light, drama: Parasite is het allemaal.” – de Filmkrant

Bekijk trailer 

Canada/Verenigde Staten – 2019 – 109min

Onder het onheilspellende geluid van de misthoorn zetten een voormalige houthakker en de vuurtorenwachter voet aan wal. De komende vier weken beheren ze de vuurtoren op een afgelegen altijd grauw eilandje in het 19de Zeeuwse New England. Slopend werk, guur weer en met niemand anders gezelschap als elkaar en elkaars irritante eigenaardigheden, opgekropte wrok en ontluikende haat.Twee vuurtorens wachters proberen bij zinnen te blijven terwijl ze werken op een mysterieus eiland.

Volkskrant: Schrijver en regisseur Robert Eggers schiet raak met The Lighthouse, dat met één locatie en twee weergaloze personages een complete, ziltige hel oproept. Vooral in de gespannen avondscènes leveren Willem Dafoe en Robert Pattinson hun tour de force.

IMDB: A superbly made film about madness…

Bekijk trailer 

Duitse film met inleiding door Maarten Mulderije (nadere info volgt) 

Noorwegen – 2019 – 123 min.

Een film gebaseerd op de veel bekroonde roman “Paarden Stelen” van de Noor Per Petterson. Out stealing horses begint in november 2019, vlak voor het nieuwe millennium. De gepensioneerde Trond (Stellan Skarsgard) gaat, na het verlies van zijn vrouw, terug naar het dorp in Noorwegen waar hij is opgegroeid. Hij trekt zich in alle eenzaamheid terug. Op een avond komt hij z’n buurman Lars tegen die hij tientallen jaren niet heeft gezien. Door Lars herleeft Trond de zomer van 1948, hij was toen vijftien jaar. Het was de zomer waarin hij paarden stal, maar ook de zomer van een tragisch ongeluk, Tronds eerste verliefdheid en de zomer dat de geheimen van zijn vader aan het licht kwamen. De film bevat mistroostige momenten, maar is oprecht ontroerend.

De prachtige beelden van de Noorse natuur zijn zeer indrukwekkend. De bossen, de weiden, het waterlandschap kleuren de film op prachtige wijze in en zorgen voor een melancholieke sfeer. Op het Filmfestival van Berlijn kreeg de film een prijs voor het camerawerk.

Out stealing Horses is een poëtische en gevoelige film met uitgebreide flashbacks. Als zijn blote voeten op de houten planken zet, denkt hij terug aan de eerste keer dat hij dat in zijn jeugdjaren deed. Dit soort details maakt het een uiterst zintuiglijke film. Trond leert nu de les die zijn vader hem als jongen mee gaf, “We kiezen zelf wanneer het pijn doet.” Out stealing Horses is een aangrijpende levenskroniek.

Bekijk trailer 

Film met inleiding  door Charles P Goldschmit (spoken word)
Nadere informatie volgt

Zambia/Verenigd Koninkrijk, 2018, 93 min.

Eigenzinnig speelfilmdebuut van de in Zambia geboren en in Groot-Brittannië opgegroeide Rungano Nyoni. Over een negenjarig meisje uit een Zambiaans dorpje dat van hekserij wordt beschuldigd en naar een heksenkolonie wordt verbannen. Een sober ogende, magisch-realistische satire die met krachtige, poëtische beeldtaal een hartverscheurend hedendaags sprookje vertelt over het aan de ketting leggen van een vrije geest. Nyoni verbeeldt dat met een prachtige metafoor, door de heksen met wapperende lange linten te verankeren aan levensgrote klossen.

Bekijk trailer