Filmnummer 2213
13 okt 2022 20:00
Korea VS
2020
Lengte 01:55 minuten
zonder pauze

Minari

De titel van Minari verwijst naar de gelijknamige plant, ook bekend als Japanse peterselie, een extreem veerkrachtig kruid. Die veerkrachtigheid toont ook de familie die in de film centraal staat. Ze krijgen tegenslag na tegenslag te verduren, in hun pogingen een boerderij te bestieren in het rurale Arkansas in Reagans jaren tachtig. Beginnend met helemaal niets proberen ze een leven op te bouwen als boeren in een vreemde samenleving en cultuur.

Dat er vrijwel geen eerdere films zijn over de Aziatisch-Amerikaanse migratie-ervaring maakt dit verhaal, dat focust op de emoties die met de verplaatsing gepaard gaan, extra verfrissend. Minari verbreedt het spectrum van de verhalen die verteld worden op film. Dat is extra relevant in het licht van de groeiende aandacht voor de Aziatisch-Amerikaanse gemeenschap en de discriminatie die zij doormaken. Minari is een viering van hun migratieverhaal en werkt zo empathie en begrip rond deze gemeenschap in de hand.

De film komt tot leven door het uitzonderlijke acteerwerk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij de vele nominaties en prijzen die Minari binnensleepte, het acteerwerk het meest werd beloond – inclusief de Oscar in de categorie beste bijrol voor Yuh-Jung Youn. In de dynamiek tussen haar personage, oma Soonja, en haar kleinzoon David schuilt het hart van de film. In het samenspel tussen het oudste en jongste lid van de familie zijn de tegenstellingen die het proces van migratie kleuren, het scherpst zichtbaar: het thuisland tegenover het nieuwe land, traditie tegenover vernieuwing, assimileren tegenover je eigenheid behouden. Voor veel kijkers met een migratieachtergrond zullen de hieraan verbonden emoties zeer herkenbaar zijn, en voor hen die dat niet hebben wekt het hopelijk empathie op.

 

Klik hier voor een recensie